Google for Jobs: En mycket intressant jobbsökning eller ett hot mot marknaden?

Med Google for Jobs har Google öppnat en ny marknad. Många ser det som ett hot, andra som en möjlighet.

Hur mycket potential finns det i jobbannonser?

Det finns många leverantörer inom området för jobbannonser och jobbsökmotorer: Monster, Indeed och Stepstone slåss om marknadsledarskapet med ovanliga medieframträdanden och reklamfilmer. Men de måste också dela detta med affärsrelevanta sociala medier som XING och LinkedIn. Dessa erbjuder inte bara ett nätverk, utan också en jobbpanel och möjligheten att söka intressanta jobb direkt från nätverket. Ändå har sektorn en enorm potential.

Enligt en Forsa-undersökning från 2018 är en av tre anställda villig att lämna sin nuvarande arbetsgivare om ett bättre erbjudande dyker upp. Därför måste företagen investera särskilt i sitt employer branding och i personalmarknadsföring för att locka till sig rätt kvalificerad arbetskraft. Mer än 77 % av alla arbetsgivare gör detta med hjälp av platsannonser på internet. Dessutom använder cirka 63 % av företagen sociala medier för att uppmärksamma lediga platser och särskilt för att vända sig till en ung målgrupp. I monetära termer motsvarar detta en marknadspotential på nästan 2 miljarder euro.

Vad är det som gör Googles jobbsökning så innovativ?

Med en så stor marknadspotential i branschen är det faktiskt förvånande att lanseringen av Googles jobbsökning tog så lång tid i vissa länder. Sökningen har trots allt funnits mycket framgångsrikt i USA och andra länder under en längre tid.

Den största skillnaden mellan Googles jobbsökning och andra jobbportaler är att du inte behöver tillgång, premiumversioner eller något annat för att synas i jobbannonserna. Endast platsannonsen är relevant och måste förses med vissa attribut för att kunna visas i sökresultaten.

På så sätt undviker Google problemet med att många platsannonser på jobbannonser är föråldrade eftersom ingen uppdaterar och underhåller dem. Fokus läggs oftast på företagets egen webbplats för att presentera den så attraktivt som möjligt och jobbannonserna försummas. Vid jobbsökning prioriteras dock företagssidorna, vilket gör denna funktion oerhört attraktiv, särskilt för arbetsgivare.

Vilka siffror visar Google redan?

Med all den potential som jobbsökandet och marknaden i stort har uppstår frågan om vilken del av den rika kakan som Google redan kan göra anspråk på. Den är faktiskt ganska stor. I nästan 92 % av fallen ger jobbsökningen ett relevant resultat för sökfrågan och hamnar därmed på första plats i resultatlistan. På grund av storleken på resultatrutan hamnar de andra organiska sökresultaten längre ner.

Annonser från Googles partners som LinkedIn och XING är naturligtvis fortfarande integrerade i sökresultaten.

I det långa loppet är det dock sökmotorjättens mål att nå direkt till källan och slippa mellanliggande steg i form av jobbannonser. Det är förmodligen därför API-indexering är synligt och till och med önskvärt för Google.

Vi på SEO for Jobs tar hand om denna indexering åt dig. Du hittar mer information om våra tjänster här

Författare: SEO for Jobs-redaktionen
Publicerad på 06.10.2019
Uppdaterad den 04.08.2021
Andra artiklar ...
Vill du prova Google för jobb? Skapa ett kostnadsfritt konto nu.

Samråd utan förpliktelse

Vi hjälper dig gärna med råd och stöd för att lista dina jobbannonser på Google for Jobs och utnyttja deras fulla potential.

Julia Weber
Expert på Google-jobb
Få icke-bindande råd nu. Vi ringer också gärna upp dig - skriv bara ett kort meddelande.
Begär en återkallelse
Alla uppgifter överförs krypterade.

Det fungerade

Vi återkommer till dig senast på Om det är mer brådskande kan du nå oss på följande adress +44 20 4571 7688 nås.

Registrera dig gratis

Skapa ett kostnadsfritt konto nu och skapa din första jobbannons utan några förpliktelser.

Julia Weber
Expert på Google-jobb
Få en icke-bindande konsultation nu.
Registrera dig gratis
Alla uppgifter överförs krypterade.

Gratis kontroll

Kontrollera på några sekunder om dina jobbannonser är redo för Google for Jobs.

Grattis! Du är redan utmärkt förberedd för Google for Jobs.
Kontrollera nu
Alla uppgifter överförs krypterade.

Testresultat

Förhandsgranskningen är laddad ...
Visa resultatet
Tillgänglighet
En bra start. Din platsannons är lätt tillgänglig med en laddningstid på sek.
Tillgänglighet
Kontrollera länken , eftersom den inte är tillgänglig.
Innehållet är läsbart
Grunden har skapats. Innehållet i platsannonsen är maskinläsbart.
Innehållet är läsbart
Eftersom länken inte är tillgänglig kan vi tyvärr inte kontrollera om innehållet är läsbart.
Redo för Google för jobb
Grattis - jobbannonsens schemadata är tillgänglig. Detta gör det möjligt för Google for Jobs att lista platsannonsen.
Redo för Google för jobb
Din platsannons är inte redo för Google för jobb. Förbered dig nu
Redo för Google för jobb
Eftersom länken inte är tillgänglig kan vi inte kontrollera om det finns matchande schemadata.
Jobbsökare tillgängliga
En bra start. Jobbannonser för "" söks aktivt av intresserade på Google for Jobs.
Publicering möjlig
Det är möjligt att publicera platsannonser i avsnittet "".
Registrera dig nu
Skapa ditt konto nu och få 10 % rabatt på alla paket. På så sätt kan du dra full nytta av potentialen hos Google for Jobs.
' tillbaka
Alla uppgifter överförs krypterade.
Gratis arbetsgivarprofil
Skapa din arbetsgivarprofil nu utan förpliktelser och utan kostnad.
Gå till