7 tips för att optimera din platsannons på Google for Jobs

Finns dina jobbannonser redan på Google for Jobs? Grattis, du har redan tagit dig igenom det första hindret.

Detta är dock bara början. Precis som vid optimering för vanliga Google-sökningar finns det många saker att tänka på för att se till att din platsannons hittas optimalt och hamnar på de bästa platserna. Optimera din platsannons med följande tips.

Om dina jobbannonser inte är listade ännu, Varför inte lägga ut din första jobbannons redan nu?.

1. experimentera inte med yrkestiteln

Arbetstiteln är en ingång till din platsannons. Alla som redan vet lite om Google-optimering vet hur viktig huvudrubriken är för innehållet. Det är samma sak med jobbannonser på Google for Jobs. Titeln på en platsannons är det viktigaste kriteriet för sökningar.

Det är tillrådligt att benämna jobben på branschspecifik jargong. Föreställ dig här vad en potentiell sökande skulle leta efter. Det är alltså helt legitimt att kalla jobbet "MFA Zahnarztpraxis", även om inte alla vet vad en MFA är. Men se till att de personer som annonsen är relevant för vet vad den handlar om. Några andra viktiga faktorer bör också beaktas när man formulerar arbetstiteln. Till exempel längden på titeln och hur man hanterar den neutrala könsbeteckningen. Det är vettigare att inte inkludera könsneutralitet direkt i jobbtiteln, eftersom Google inte tar hänsyn till detta när de rankar din annons. Naturligtvis är det otroligt viktigt att hänvisa till att alla kön är jämställda i platsannonsen, men det bör göras i början av beskrivningen. Där kan du till exempel lägga till förkortningarna m/f/d när du nämner yrkestiteln igen för att betona könsneutraliteten.

Här har vi listat några exempel på vad du bör undvika i dina jobbannonser:

1. SÖKES! MFA (m/f/d) i en fantastisk och familjevänlig tandläkarpraktik

2:a makroekonomiskt stöd till en tandläkarpraktik i Wedel nära Hamburg

3. MFA för en tandläkarpraktik med en lön på 50 000 euro.

Den optimala formuleringen för det här jobbet skulle helt enkelt vara kort och gott: MFA Zahnarztpraxis. Detta bidrar bara till att ditt jobb kan hittas väl av Google och därmed visas för många sökande. All annan information kan sedan presenteras i detalj i beskrivningen.

På klassiska jobbportaler som Xing eller Stepstone försöker man ofta få poäng genom kreativitet och på så sätt sticka ut från konkurrenterna. Om du äger ett kafé och behöver mer hjälp vid disken kan du beskriva jobbet som "barista" i stället för "kaffeälskare".

På Google for Jobs fungerar dock rankningsmekanismerna annorlunda än på indeed and Co. Där kan du vanligtvis köpa positioneringen av jobben. På Google måste du (fortfarande) förtjäna den genom bra innehåll. Därför är det lämpligt att använda den specifika jobbtiteln i jobbtiteln så att annonsen lätt kan hittas av Google.

Titeln bör vara 35-50 tecken lång.

✓ Ange inte könsneutralitet i titeln.

✓ Du hittar fler tips om hur du bäst formulerar din arbetstitel i vårt verktyg.

2. tänka regionalt

Du kanske redan har märkt att Google föredrar jobb i ditt område. Om du till exempel söker efter "projektledarjobb" på Google kommer du i första hand att få se jobb i ditt område. Google känner igen varifrån arbetssökande börjar sin sökning. Potentiella sökande från Hamburg kommer att få se andra jobb än arbetssökande från München.

Därför är det viktigt att ange platsen i en platsannons. Om du inte har angett en plats i din platsannons kommer ditt jobb förmodligen inte att visas för någon.

I allmänhet är det bättre ju mer exakt du anger platsen. Helst ska du ange hela adressen.

Google for Jobs zeigt Stellenanzeigen in der Nähe.
Google for Jobs zeigt Stellenanzeigen in der Nähe.

Men om det jobb du vill tillsätta också kan skötas från ditt hemkontor, kan du naturligtvis ange detta i stället för en specifik plats.

3. En plats per platsannons

Som beskrivits ovan är regional hänsyn mycket viktig. Om ditt företag har jobb att tillsätta på fler än en plats bör du också lägga ut dem separat. Om du till exempel söker en "SEO-expert" i Berlin och Düsseldorf är det lämpligt att lägga ut platsannonsen en gång med platsen "Berlin" och en gång med platsen "Düsseldorf" - även om allt annat innehåll är identiskt.

4. Löner: Öppenhet lönar sig

När Google for Jobs introducerades gick ett litet ramaskri genom HR-världen, eftersom Google krävde mer öppenhet i fråga om löner och byggde in detta i Googles nya jobbportal. Där är det möjligt att direkt ange hur mycket lön man kan förvänta sig för den utannonserade tjänsten. Det som är helt normalt i andra länder är ett tabubelagt ämne i {Sverige. Det kan dock löna sig att vara transparent när det gäller löner.

Om du anger lönen när du lägger ut en jobbannons på Google visas den direkt i listvyn och i detaljvyn för ett jobb. Å ena sidan är detta intressant för de sökande och å andra sidan är det också belönat av Googles algoritm.

5. Formatera jobbbeskrivningen

Efter att man i de tidigare tipsen i första hand har uppmärksammat Google SEO-optimering i syfte att förbättra rankningen, gäller det nu att göra jobbannonsen intressant för de sökande.

Omständigheterna för formulering av platsannonser är visserligen ganska begränsade på Google for Jobs. Detta är främst för att göra det möjligt att jämföra jobberbjudanden genom att standardisera presentationen av alla jobberbjudanden. De enda formateringsalternativen är:

  • paragraf

  • uppräkningar

Vissa leverantörer genererar och publicerar automatiskt platsannonser för Google för jobb. Detta leder till att jobben ofta inte är korrekt formaterade eller innehåller textmoduler som egentligen inte hör hemma i jobbannonsen.

Du bör därför använda de få medel som står till buds för att göra din jobbannons läsbar och tydlig för intresserade.

6. All viktig information hör hemma i jobbbeskrivningen

Googles jobbportal visar redan en hel del information för arbetssökande utan att de behöver lämna jobbannonsen. Även om det finns en möjlighet att klicka på "Ansök om: …” för att omdirigeras till den ursprungliga webbplatsen, men i verkligheten händer detta bara när en kandidat har bestämt sig för att ansöka om jobbet och inte för att titta på mer information om jobbet.

Det är därför det är mycket viktigt att inkludera all relevant information i jobbbeskrivningen. Dessa är:

  • Kort information om företaget

  • Beskrivning av arbetsuppgifterna

  • Krav på den sökande

  • Förmåner

  • Kontaktperson med e-postadress och telefonnummer

7. Integrering av logotyp

Det enda sättet att integrera en bild på Google för jobb är i form av en logotyp. Detta visas både i listvyn och i detaljvyn.

Det optimala formatet för logotypen är fyrkantigt. Logotyper i andra format visas också, men då slösas värdefullt utrymme bort, eftersom logotypen helt enkelt minskas i storlek tills den ryms i det kvadratiska utrymmet.

Då logotyperna på Googles platsannonser ändå bara visas mycket små (56 pixlar x 56 pixlar i listvyn och 40 pixlar x 40 pixlar i detaljvyn), bör du utnyttja det värdefulla utrymmet med en optimerad logotyp. För mycket fina och detaljerade logotyper är det lämpligt att använda en förenklad form av logotypen. Till exempel kan logotypen som också används som favicon på webbplatsen användas här.

En individuell logotyp kan sparas på Google for Jobs. På grund av den lilla storleken rekommenderas det att använda till exempel favicon.
En individuell logotyp kan sparas på Google for Jobs. På grund av den lilla storleken rekommenderas det att använda till exempel favicon.

Om ingen logotyp sparas genereras automatiskt en platshållare som består av en slumpmässig bakgrundsfärg och företagets första bokstav.

Sammanfattning: Optimering av ett jobberbjudande för Google for Jobs

För att optimera ett jobberbjudande för Google for Jobs finns det mycket att ta hänsyn till, eftersom optimeringar måste göras både för Googles algoritm och för de arbetssökande. Vi har förberett en Exempel på en optimal platsannons för detta ändamål.

Men gemensamt för alla metoder för optimering är att du måste ha full kontroll över platsannonserna på Google for Jobs för att överhuvudtaget kunna göra optimeringar.

Det är precis vad SEO for Jobs erbjuder med sitt intuitiva användargränssnitt. Att prova det direkt och få full kontroll över dina annonser på Google for Jobs.

Författare: SEO for Jobs-redaktionen
Publicerad på 17.02.2020
Uppdaterad den 06.08.2021
Andra artiklar ...
Vill du prova Google för jobb? Skapa ett kostnadsfritt konto nu.

Samråd utan förpliktelse

Vi hjälper dig gärna med råd och stöd för att lista dina jobbannonser på Google for Jobs och utnyttja deras fulla potential.

Patrick Schmidt
Expert på Google-jobb
Få icke-bindande råd nu. Vi ringer också gärna upp dig - skriv bara ett kort meddelande.
Begär en återkallelse
Alla uppgifter överförs krypterade.

Det fungerade

Vi återkommer till dig senast på Om det är mer brådskande kan du nå oss på följande adress +1 (805) 3247981 nås.

Registrera dig gratis

Skapa ett kostnadsfritt konto nu och skapa din första jobbannons utan några förpliktelser.

Patrick Schmidt
Expert på Google-jobb
Få en icke-bindande konsultation nu.
Registrera dig gratis
Alla uppgifter överförs krypterade.

Gratis kontroll

Kontrollera på några sekunder om dina jobbannonser är redo för Google for Jobs.

Grattis! Du är redan utmärkt förberedd för Google for Jobs.
Kontrollera nu
Alla uppgifter överförs krypterade.

Testresultat

Förhandsgranskningen är laddad ...
Visa resultatet
Tillgänglighet
En bra start. Din platsannons är lätt tillgänglig med en laddningstid på sek.
Tillgänglighet
Kontrollera länken , eftersom den inte är tillgänglig.
Innehållet är läsbart
Grunden har skapats. Innehållet i platsannonsen är maskinläsbart.
Innehållet är läsbart
Eftersom länken inte är tillgänglig kan vi tyvärr inte kontrollera om innehållet är läsbart.
Redo för Google för jobb
Grattis - jobbannonsens schemadata är tillgänglig. Detta gör det möjligt för Google for Jobs att lista platsannonsen.
Redo för Google för jobb
Din platsannons är inte redo för Google för jobb. Förbered dig nu
Redo för Google för jobb
Eftersom länken inte är tillgänglig kan vi inte kontrollera om det finns matchande schemadata.
Jobbsökare tillgängliga
En bra start. Jobbannonser för "" söks aktivt av intresserade på Google for Jobs.
Publicering möjlig
Det är möjligt att publicera platsannonser i avsnittet "".
Registrera dig nu
Skapa ditt konto nu och få 10 % rabatt på alla paket. På så sätt kan du dra full nytta av potentialen hos Google for Jobs.
' tillbaka
Alla uppgifter överförs krypterade.
Gratis arbetsgivarprofil
Skapa din arbetsgivarprofil nu utan förpliktelser och utan kostnad.
Nästa ...